Dela detta

Viking Lines presentation för pressen hölls på Haymarket by Scandic.

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör på Viking Line, inledde presentationen med att hälsa alla välkomna.

För inte så länge sedan hade Viking Line ett spännande pressmöte om designen och inredningen på sitt nya fartyg som ska levereras 2020. Mötet hölls på snygga hotellet Haymarket by Scandic på Hötorget i Stockholm.

Entrén på Haymarket by Scandic.

Entrén på Haymarket by Scandic är pampig. Foto: Heidi Rovén.

Koncept Stockholm har inrett Haymarket by Scandic.

Koncept Stockholm som inrett Haymarket by Scandic ska också skapa miljöerna ombord på Viking Lines nya fartyg. Foto: Heidi Rovén.

Nu var det ju ingen slump att pressmötet hölls just där, arkitektbyrån som inrett Haymarket är densamma som Viking Line anlitat för att sätta stilen på Viking Lines nya flaggskepp; Koncept Stockholm!

Arkitekterna bakom Haymarket designar åt Viking Line

– Valet stod mellan flera välrenommerade arkitektkontor där Koncept Stockholm stack ut med sin mycket attraktiva kombination av skandinavisk lätthet och lekfullhet, sa Jan Hanses, vd Viking Line Abp, om valet av byrå. För Viking Line är det dessutom viktigt att design och interiör bidrar till en lockande reseupplevelse för alla våra målgrupper, från kryssningsresenärer och reguljärresenärer till alla de som arbetar med den omfattande frakttrafiken mellan länderna. Det är en utmaning som vi ser att Koncept Stockholm kommer att hantera med fingertoppskänsla och hög kompetens.

På plats fanns bland annat Niclas Makowsky och Ann-Marie Ekroth från Koncept Stockholm, som leder arbetsgruppen på 10 personer vars uppgift är att skapa framtidens kryssningsupplevelse på Östersjön.

På pressmötet fanns både representanter från Viking Line och Koncept Stockholm.

En samling utvalda representanter på Viking Lines pressmöte var (bakifrån); Jan Hanses (VD, VL), Niclas Makowsky (Koncept Stockholm), Johan Nordberg (arkitekt, VL), Johanna Boijer-Svahnström (Informationsdirektör, VL) samt Ann-Marie Ekroth (Koncept Stockholm). Närvarande fast inte med i bild var även Eleonora Hansi (informationschef, VL), Kaj Takolander (marknadsdirektör, VL) och Christa Grönlund (informationschef, VL). Foto: Heidi Rovén.

De har inte sneglat på konkurrenter till havs svarade de när jag frågade, utan istället valt att luta sig tillbaka på sina tidigare erfarenheter från andra projekt, en portfölj som är både tung och bred. Här finns bland annat Grand Central by Scandic i Stockholm, Copperhill Mountain Lodge i Åre men också en rad andra restaurang-, bar-, spa- och butiksprojekt.

Skärgårdsutsikt och modern inredning

Under mötet visades några bilder som avslöjade lite av den stil som det nya fartyget kommer att få. I fartygets hjärta, som kan beskrivas som ”italiensk piazza möter skärgårdstorg”, tronar exempelvis en jättelik LED-skärm som ska bidra till skiftande stämningar under dagen.

Interiören på Viking Lines nya fartyg.

Skissbild på interiören på Viking Lines nya fartyg som kommer 2020.

Kanske visar man ett vilsamt vattenfall eller något annat här. Materialen kommer att vara nordiska, möblerna moderna och i mitten är det öppet för att ge luftig känsla och skapa kontakt med däcket ovanför.

I en av restaurangerna har man igen mixat modern design med skärgårdsinspiration, men om dekorationen i taket är traditionella flöten i kräftburar eller ett nytt inredningselement får betraktaren själv avgöra, menade Ann-Marie Ekroth från Koncept Stockholm.

Miljöbild, Viking Lines nya fartyg.

Skärgårdsinspiration mixas med modern design. Skissbild Viking Line.

Att öppna upp mot skärgårdsvyerna är ett annat genomgående drag. Man ska känna kontakt med skärgården utanför och kunna njuta av utsikten.

– Vi satsar på större fönster både i hytter, restauranger och övriga miljöer, förklarade Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör på Viking Line, som också berättade att deras asiatiska gäster kan stå i timmar och titta ut.

Kvällsavgång och miljövänligt bränsle

Niclas Makowsky, huvudansvarig arkitekt Koncept Stockholm, fyllde i;

-Vi vill genom vår design förhöja upplevelsen av en resa genom en av världens vackraste skärgårdar där erbjudandet ombord på fartyget är rikt och varierat med inspiration från det marina och nordiska.

Viking Line investerar 194 miljoner euro i det nya fartyget som ännu inte fått ett namn. Det kommer att mäta 218 meter, väga 63 000 ton och rymma 2 800 resenärer. Fartyget byggs i Xiamen i Kina och planeras att trafikera kvällsavgången från Stockholm via Mariehamn till Åbo.

Viking Lines nya fartyg blir lika miljövänligt som systern Grace.

Det nya fartyget får förutom drivmedlet LNG, också två rotorsegel som minskar bränsleförbrukningen ytterligare. Skiss Viking Line.

Vi som förälskat oss i Viking Grace kan nu alltså jubla då vi får ”vår egen Grace” på kvällsavgången från Stockholm! Som det är nu går ju Viking Grace ut klockan 07.45 från Stockholm. Båda dessa fartyg hör till de mest miljövänliga kryssningsvalen på Östersjön.

Viking Grace var världens första LNG-drivna passagerarfartyg och det nya fartyg får samma slags bränsledrift. Det kommer också att ha rotorsegel vilket ytterligare minskar bränsleförbrukningen.