När man surfar runt bland sociala medier verkar många kryssningsfantaster bara räkna dagarna tills man får kryssa igen. Jag skulle ljuga om jag inte erkände att även jag längtar, men jag vill inte ombord igen till vilket pris som helst. Med tanke på att det fortfarande känns turbulent, och då menar vi inte havet, så lär vi avvakta ett tag till.

I fredags rapporterades att flera fall av smitta med covid-19 upptäckts ombord på Hurtigrutens fartyg MS Roald Amundsen. Fartyget kom 2019 och är världens första kryssningsfartyg med hybridteknologi. Snabbt flyttades dock fokus från den mer miljövänliga bränsleförbrukningen till att över 300 personer sattes i karantän och flera (ur besättningen än så länge) testats positivt. I nuläget är alla 158 besättningsmedlemmar från fartyget testade, varav 32 testat positivt. Gäster som skulle kunna smittats har meddelats och sitter i ”självkarantän”.

I början av juli upptäcktes även att en person smittad med covid-19 hade rest med Tallink Siljas fartyg Silja Europa till Riga.

AIDA först ut i Europa

Tallink Silja och Viking Line går alltså med modifierade rutter. Eckerölinjen tuffar på dagligen. Birka Cruises har gått under. Det är många fans som sörjer det sistnämnda, inklusive oss på Seafun, tiderna är konstiga. Även internationellt (alltså utanför Norden) börjar restriktioner lättas upp. Om det är rätt beslut återstår att se.

Tyska Aida Cruises, ägt av Carnival-gruppen, är först ut att starta kryssningar i Europa (rutterna i USA har ställts in). Först ut är AIDAperla som avgår 5 augusti från Hamburg. Därefter följer AIDAmar från Rostock-Warnemünde den 12 augusti och AIDAblu från Kiel den 16 augusti, 2020.

Passagerarkapaciteten är “justerad” (vi tolkar det som att de inte kryssar fullt) och fartygen kommer inte att lägga till i några hamnar. Istället ska gästerna bjudas på ett omfattande och varierat underhållningsprogram ombord samt att man utökat sina säkerhetsstandarder för hygien samt regler för att hålla avstånd och undvika kontakt. Bland annat ska alla bära mask i offentliga inomhusområden om minsta avstånd på 1,5 meter inte kan upprätthållas; även under säkerhetsgenomgången.

Rederiet har också lagt till en rad förebyggande åtgärder före och under resan. Till exempel kommer kontaktlös temperaturmätning ske för gästerna före incheckning och besättningen kommer att kontrolleras dagligen vad gäller hälsotillstånd inklusive febermätning.

Smittad besättning

Att 10 personer ur besättningen på just AIDAblu and AIDAmar den 22 juli testades positivt för covid-19 skulle dock i alla fall få mig att känna oro om jag hade bokat kryssning med något av dessa fartyg. Ingen kryssning ställs dock in. Självklart testar rederiet all övrig personal både en och två gånger, men ändå. Bara tanken. Skulle man kunna slappna av? Skulle du?

Mer om ett par av de olika stora kryssningsfartygens kommande kryssningar kan du läsa i detta inlägg.

https://www.seafun.se/wp-content/uploads/2020/08/MS-Roald-Amundsen-Svalbard-HGR-138208-Foto_Oscar_Farrera_JPG.jpg?v=1596441789https://www.seafun.se/wp-content/uploads/2020/08/MS-Roald-Amundsen-Svalbard-HGR-138208-Foto_Oscar_Farrera_JPG-150x150.jpg?v=1596441789Heidi RovenAIDA CruisesAIDAbluAIDAmarAIDAperlaBloggHurtigrutenMS Roald AmundsenSäkerhetTallink SiljaViking Lineaida cruises,corona,covid-19,hurtigruten,kryssa,kryssning,kryssningar,roald amundsenNär man surfar runt bland sociala medier verkar många kryssningsfantaster bara räkna dagarna tills man får kryssa igen. Jag skulle ljuga om jag inte erkände att även jag längtar, men jag vill inte ombord igen till vilket pris som helst. Med tanke på att det fortfarande känns turbulent, och...Kryssningar - nyheter, bra tips och råd