Igår hade Royal Caribbean ett digitalt Crown & Anchor-möte. Värd för eventet var Magnus Wrahme, försäljningsdirektör för Norge och Sverige. Med sig hade han Johan Rudolf, Country Sales Manager i Sverige, David André Røgler från säljavdelningen i Oslo samt Sylvia Chougle, Loyalty Marketing Lead från Storbritannien. Säkert var många av er läsare med, men för dem som missade det (eller inte är medlemmar) tänkte jag berätta lite om vad som sas under den timme som eventet varade.

Efter en återblick av hur det senaste året sett ut med den pågående coronapandemin, övergick informationen till att handla om kryssningsläget den närmaste framtiden. Idag är det bara två marknader som godkänt att rederiet genomför kryssningar; Singapore och Israel.

Vaccinationer och tekniska lösningar

Kryssningarna i Singapore är endast för den lokala marknaden och alla gäster testas såväl före som efter kryssningen. Kryssningen är en så kallad cruise to nowhere, det vill säga man lägger inte till någonstans utan resan handlar om en upplevelse ombord. Fartyget som går här är Quantum of the Seas.

Ombord har man gjort olika anpassningar som att se till att gästerna aldrig samlas annat än i mindre grupper och hittat olika tekniska lösningar som digitala menyer eller att det räcker att man ser säkerhetsgenomgången på tv:n i hytten.

På den andra marknaden Israel har Royal Caribbean placerat fartyget Odyssey of the Seas. Försäljningen har varit igång i en vecka ungefär och mottagandet har varit mycket gott. Anledningen till att man startat upp just här är för att i princip alla i landet är vaccinerade.  För att få komma ombord krävs vaccination av alla över 16 år, all besättning är också vaccinerad.

Självklart jobbar rederiet på att få fler marknader godkända vilket är ett samarbete mellan rederiets Healthy Sail Panel och lokala myndigheter i respektive område/land. Dock är ännu säsongen/kryssningsåret 2021 förknippat med stor osäkerhet.

Lite allmänt om kryssningsläget 2022 för Royal Caribbean

Hur ser det då ut framöver? Jag kommer inte dra varenda liten detalj utan ett par exempel av det som sas. En nyhet är att rederiet startar med kryssningar från Los Angeles med Navigator of the Seas. Detta syns ännu ej på Royal Caribbeans hemsida vad jag kunde se. Mycket är ju ännu osäkert med pandemin, men en förhoppning och framtidsplan om att kryssningarna ska kunna vara igång så småningom finns i alla fall.

Kryssningsläget för 2022

Hela åtta fartyg placeras i Europa under 2022. Anthem of the Seas kommer att avgå från Southampton vilket presentatörerna menade var en lite bortglömd avgångshamn. Här rekommenderade de att man till exempel kunde kombinera sin kryssning med en engelsk badortssemester. Här kommer det bli fråga om både veckolånga kryssningar liksom de som är 14 dagar långa, både till Medelhavet och Kanarieöarna.

Sommaren 2022 kan man se fram emot avgångar från Barcleona med Allure of the Seas, en kombination som ju faktiskt fanns med i programmet redan sommaren 2015. Från Rom kommer Odyssey of the Seas att gå men vi i Norden blir inte lottlösa – den som vill avstå flyget (eller i alla fall inte behöver flyga så långt beroende på var man bor) har möjligheten att kryssa med Voyager of the Seas från Stockholm och Köpenhamn ut i Östersjön bland annat.

Fram i september är det dags för fartyget att göra en transatlantisk kryssning från Köpenhamn över till USA via Island. Två nätter ligger fartyget i Reykjavik, den 18 september är man framme i Boston. Missa inte att spana in avseglingarna med Jewel of the seas heller från Amsterdam som lät spännande!

Kort om övriga nyheter och kryssningar

Det talades också om att säsongen i Alaska blir rekordstor med fyra fartyg på plats. I övrigt låg stort fokus på Karibien där Royal Caribbean presenterar flera nya destinationer och fina kryssningar. Grandeur of the Seas kommer exemeplvis att göra nya kryssningar till Barbados som blir en ny hemmahamn för rederiet. Programmet i Karibien kommer också innehålla helt nya destinationer. Dessa är Tobago, Trinidad, St. Vincent och Grenada.

Kryssningsläget fartyg Karibien

Här finns både 7-nätters i södra Karibien och 14-nätter kryssningar med ovanstående nyheter att välja på. Något man också satsat på är utökade tider i land, framförallt på de veckolånga Karibien-kryssningarna, men avgång först framåt kl. 21-22 på kvällen.

Kryssningsläget veckokryssningar Karibien för RCCL

Som avslutning berättade Sylvia Chougle, ansvarig för medlemsklubben, om medlemsrelaterade ämnen och svarade på frågor från de inbjudna.

Royal Caribbean lovade att återkomma med fler nyheter och uppdateringar längre fram. När det blir möjligt igen kanske de även ordnar en fysisk träff ombord på något fartyg!

https://www.seafun.se/wp-content/uploads/2021/03/Untitled-5.jpg?v=1616165374https://www.seafun.se/wp-content/uploads/2021/03/Untitled-5-150x150.jpg?v=1616165374Heidi RovenBloggRoyal Caribbean Internationalcrown & anchor,rccl,royal caribbean internationalIgår hade Royal Caribbean ett digitalt Crown & Anchor-möte. Värd för eventet var Magnus Wrahme, försäljningsdirektör för Norge och Sverige. Med sig hade han Johan Rudolf, Country Sales Manager i Sverige, David André Røgler från säljavdelningen i Oslo samt Sylvia Chougle, Loyalty Marketing Lead från Storbritannien. Säkert var många...Kryssningar - nyheter, bra tips och råd