Dela detta

Allure of the Seas, pressbild: Royal Caribbean International.

Fartyg

Allure of the Seas, Royal Caribbean International, sjösatt 2009.

Passagerarkapacitet

ca 6300 som max.

Testpersoner

Två vuxna och en 5 åring.

Kryssning

11 – 17 juni, 2015. Civitavecchia (Italien), Neapel (Italien), Barcelona (Spanien), Palma de Mallorca (Spanien), Marseille (Frankrike), La Spezia (Italien), Civitavecchia (Italien).

Hytten

Betyg 3,5

Vår utsideshytt hade bra layout med dubbelsäng, garderob med kassaskåp, en bäddbar soffa, soffbord och skrivbord med fast ipod-station. Platt-tv fanns också med en Dreamworks-kanal som visade filmer som Shrek och Kung Fu Panda (Tyvärr gick det dock inte att pausa filmerna som vi har kunnat hos systerrederiet Celebrity Cruises). Övriga filmer kostade (12 USD).

Oceanview stateroom, Allure of the Seas. Foto: Kristofer Scheiderbauer.

Ett irritationsmoment fanns och det var handfatet i badrummet som var väldigt litet samt hade en dumt placerad glashylla ovanför. När man tvättade ansiktet slog man huvudet i hyllan och kunde heller inte hålla sig över handfatet med resultatet att mycket vatten hamnar på golvet (vi tror de har ändrat detta nu). Kroppsvårdsprodukter går att få men man måste be om dem. Yta: cirka 16 kvm.

Aktiviteter

Betyg 5,0

Karusellen på The Boardwalk, foto: H. Rovén.

Eftersom fartyget är så stort har det varit möjligt att ha aktiviteter som man annars inte tänker sig ska finnas på ett kryssningsfartyg.

Som en karusell till exempel, eller en linbana som går tvärs över fartygskropparna (fartyget är öppet i mitten vilket gör att det finns en stor park under bar himmel liksom ett område som kallas The Boardwalk). Isrink är ju också lite oväntat liksom surfsimulator!

Zip line på Allure of the Seas. Foto: H. Rovén.

Det finns med andra ord massor av roliga faciliteter ombord och inga av dessa aktiviteter kostar extra (spa kostar förstås liksom vissa gymklasser och aktiviteter som vinprovning).

Förutom de redan nämnda finns även minigolf, pingis, klättervägg, basket, pooler (fyra stora och 10 bubbelpooler) och en sportzon ute på däck.

Dessutom ordnas aktiviteter som dans- och språklektioner, frågesporter och tävlingar, karaoke, hälsoseminerier, bio och mycket mer. Utöver allt detta finns ett enormt spa- och gymområde, barn- och ungdomsklubb, inomhuspromenad med butiker, barer och caféer samt ett nöjesdäck med komedi-, jazz- och nattklubb.

Royal Promenade, Allure of the Seas. Foto: Kristofer Scheiderbauer.

Vi hade fullt sjå att hinna testa allt på en vecka. Det händer mer under dagar till havs än då fartyget ligger i hamn, så att ha tråkigt är omöjligt!

Mat och dryck

Betyg 4,0

Ombord ska det finnas 25 olika ”matställen” vilket är imponerande. Dessa inkluderar allt från kaffekedjan Starbucks (den första till havs, kostar extra) och hörnan med munkar (smarriga men finns bara på förmiddagarna) till vinbaren med tapas och glassbaren (båda kostar extra).

Main dining room, Allure of the Seas. Foto: Kristofer Scheiderbauer.

Till middag har man i huvudsak två restauranger att välja på som ingår; buffén och à la carte-matsalen (som numera delats upp i olika koncept), tre om man räknar pizzerian Sorrento’s. För cirka 205-330 kronor extra per person och besök kan man välja mellan ytterligare åtta restauranger. Mat och utbud är bra och brett, men specialrestaurangerna skulle kunna leverera mer.

Hummer får man betala extra för på Allure of the Seas men havskräfta kan man få. Foto: K. Scheiderbauer.

Samba grill, Allure of the Seas. Foto: Kristofer Scheiderbauer.

Service/personal

Betyg 4,0

All personal vi stötte på var tillmötesgående och vänlig. Vi fick genomgående bra service och flera ansträngde sig också extra utan att vi ens bad om det. En morgon till exempel när vi valt en restaurang som inte hade sonens favoritflinga så skickade de någon att hämta ett paket. Även i buffén kunde de gå in i köket och hämta det vi frågade efter men inte hittade. Vår serveringspersonal kvällstid var underbar, skojade med sonen och till och med skar upp hans mat.

Vårt bord var restaurangens tristaste, men den gulliga personalen gjorde att vi valde att sitta kvar. Foto: K. Scheiderbauer.

Underhållning

Betyg 5,0

Underhållningen på Allure of the Seas inkluderar Broadwayshower, musikaler, fantasifulla isshower med mera plus akrobatiska uppträdanden i Aqua Theatre, en utomhusscen med höj- och sänkbart poolgolv där man har havet som fond. Här uppträder akrobater och elitsimmare såväl dag- som kvällstid och gör halsbrytande konster. Showerna är gratis, men måste bokas.

Showerna är proffsiga och påkostade. Foto: K. Scheiderbauer.

Varje kväll finns en ny show att se fram emot. Ibland även dagtid. De stora produktionerna var vid tillfället för denna kryssning en akrobatisk och humoristisk skridskoshow som imponerade, en dans- och sångshow Blue Planet, vattenföreställningen Oceanaria i Aqua Theatre med fantastiska elitsimmare samt musikalen Mamma Mia i originalversion som just haft premiär ombord. Den fick stående ovationer.

Tumme upp för att det finns familjeshower dagtid! Foto: Heidi Rovén.

Alla uppsättningar och artister höll toppkvalité. Vi ger också stort plus för bredden; här finns såväl musik- och komedishower för vuxna som den färgsprakande Dreamworks-paraden och vattenshower dagtid för hela familjen.

Bad

Betyg 4,5

Allure of the Seas har fyra stora poolområden; en grundare barnpool, en sportpool, en beachpool som sluttar (så att man kan ställa solstolen i vattnet och låtsas att man är på en strand) samt ytterligare en som kallas ”mainpool”.

Djupt, grunt, bubblande, stilla. Poolutbudet på Allure of the Seas erbjuder det mesta. Foto: Heidi Rovén.

Poolutbudet på Allure of the Seas. Foto: Heidi Rovén.

Utöver dessa finns 10 bubbelpooler varav två bara är för vuxna och hänger utanför själva fartygskroppen (de är dock inglasade). För barn finns ett särskilt lekområde, H20-zone, med vattenkanoner och färgglada fontänfigurer. Vi upplevde aldrig att det var trångt utan tyckte det fanns gott om solstolar. Vattnet kunde dock varit varmare. Det finns inga vattenrutschkanor.

Splash och lekzonen H2O är barnens favorit såklart. Foto: Heidi Rovén.

Poolutbudet på Allure of the Seas erbjuder det mesta. Foto: Heidi Rovén.

Shopping

Betyg 4,0

Det finns gott om butiker, flera helt nya, med allt från kosmetik och kläder till handväskor och leksaker. Plus för bredden på utbudet; det finns allt från enkla souvenirer och bijouterier till märkesväskor och riktigt exklusiva klockor och juveler.

Kate Spade, Allure of the Seas. Foto: Heidi Rovén.

Prismässigt gick det inte att göra några fynd då vi var ombord (bortsett från om man köper alkohol även om utbudet är smalt). En Michael Kors-väska till exempel kostar som hemma, och inte bara på grund av att dollarn var stark just då. När Allure of the Seas går i Medelhavet tillkommer nämligen spansk moms om 21 procent eftersom fartyget inte lägger till vid någon taxfree-destination.

Allure of the Seas samarbetar med flera populära varumärken. Foto: Heidi Rovén.

Totalupplevelse

Betyg 4,5
Allure of the Seas är det andra fartyget i Oasis-klassen och hör till världens största kryssningsfartyg. Rederiet Royal Caribbean International har verkligen lyckats att fylla fartyget med 100 procent semesterkul för alla målgrupper.

Uppdelningen av aktiviteterna i sju olika områden (som kallas neighbourhoods, grannskap) är lyckad. På så sätt kan man välja efter humör och hänga i olika delar av fartyget beroende på vad man har lust att göra.

Speciellt är också hur fartyget är byggt; med två delade fartygskroppar i aktern kan man även ha balkonghytt vänd inåt fartyget, till exempel mot en utomhuspark som ska vara en miniversion av Central Park i New York, med över 12 000 äkta växter, restauranger och en lyxig butik.

Central park, Allure of the Seas. Foto: Kristofer Scheiderbauer.

Du kan också välja att blicka ut över nöjesområdet The Boardwalk som liknar en nöjespir. Här finns karusell, sockervadd, glaserade munkar och korvstånd. Miljön är lika färgsprakande som butikerna (godis, mjukisdjur, kläder) och man kan välja mellan att äta på en diner i 50-tals stil eller en mexikansk taverna.

The Boardwalk, Allure of the Seas. Foto: Kristofer Scheiderbauer.

Dessa och många andra områden ombord för olika intressen och passagerare gör att fartyget verkligen lever upp till uttrycket att ett kryssningsfartyg är som en destination i sig – kanske till och med många i Allure of the Seas fall.