Dela detta

Stena Lines VD Niclas Mårtensson signerade avtalet tillsammans med Bruce Wang, Vice President Ctrip och Sveriges närings- och innovationsminister Mikael Damberg. Pressbild.

Stena Line har signerat ett avtal med Kinas största resebyrå Ctrip för att sälja färjerederiets resor på den snabbt växande kinesiska marknaden. Prognosen är 50 000 kinesiska passagerare under det kommande året på de skandinaviska färjelinjerna.

Avtal signerat i Shanghai

Avtalet mellan Stena Line och Kinas största resebyrå Ctrip signerades onsdagen 28 juni på plats i Shanghai av Stena Lines VD Niclas Mårtensson och Bruce Wang, Vice President Ctrip. På plats vid signeringen var också Sveriges närings- och innovationsminister Mikael Damberg som tillsammans med bland annat statsministern och en näringslivsdelegation besökte Kina i veckan inom ramen för regeringens Team Sweden-satsning.

-Vi är väldigt glada över att inleda detta viktiga samarbete med Ctrip som ger en fantastisk möjlighet att etablera oss ytterligare på den snabbt växande kinesiska marknaden. Vi ser en stor potential framöver och inledningsvis räknar vi med att locka 50 000 kinesiska passagerare att resa med våra färjor i Skandinavien under 2018. Avtalet innebär också stora möjligheter för våra övriga linjer i Europa, särskilt på Irländska sjön, där vi redan idag har många kinesiska passagerare, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.

Fyra nya bränsleeffektiva färjor planerade

För Stena Line är Kina aktuellt av fler orsaker. I höst inleds byggnationen av rederiets fyra nya flexibla och bränsleeffektiva RoPax*-färjor med planerad leverans under 2019 och 2020. Fartygen kommer att byggas av AVIC Shipyard i Kina och planen är att fartygen ska trafikera Irländska sjön.

-De nya RoPax färjorna kommer att vara bland de mest bränsleeffektiva i världen med cirka 25 procent lägre CO2-utsläpp per lastenhet jämfört med nuvarande RoPax-färjor. Vi har som mål att leda utvecklingen av hållbara lösningar inom fartygsbranschen och sätta en ny branschstandard när det gäller operationell prestanda, utsläpp och kostnadseffektivitet, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.