Dela detta
M/S Juno, bild lånad av Rederi AB Göta Kanal.

Den 27 februari i år är det 150 år sedan Rederi AB Göta Kanal grundades under namnet Ångfartygsaktiebolaget Motala Ström. Kryssningssträckan bär på mycket bevarad historia och fartyget M/S Juno är världens äldsta registrerade passagerarbåt med övernattningsmöjlighet.

150-års jubileum för kryssningsklassikern

Göta kanal med sina 58 slussar är utgrävd för hand och förbinder Sveriges två största städer Göteborg och Stockholm. I år har kanalen trafikerats av rederiets kryssningsfartyg i 150 år. Rederi AB Göta kanal, som står bakom kryssningarna, ägs sedan 2001 av Strömma Turism & Sjöfart.

– Göta kanal har blivit en riktig kryssningsklassiker. Den står speciellt på våra tyska turisters ”Bucket list” och ses även av många svenskar som en reseupplevelse som står i en klass för sig, säger Peter Henricson, Strommas Sverigechef.

Kryssningsfartyget och Rederiets ”Grand Old Lady” M/S Juno var i trafik redan 1874 och är så än idag. När man glider fram över Göta kanal i vår och sommar är det alltså samma fartyg som trafikerade sträckan ursprungligen. Den klassiska kanalresan mellan Stockholm och Göteborg har dessutom upprätthållits sedan start 1869, en historisk resa i dubbel bemärkelse.

K-märkta fartyg

– Som kuriosa kan nämnas att Rederi AB Göta Kanal är det första svenska företaget som lyckades locka utländska turister. Redan 1876 inleddes ett samarbete med Thomas Cook & Co i London om att sälja biljetter mot provision. Rederiet var så pass lyckosamt i att locka turister till Sverige att de 1922, när turismen i Sverige var urusel, användes som föredöme, säger Peter Henricson. Affischer, turlistor och broschyrer trycktes upp på 16 språk och spreds över hela världen. Rederiet hade vid den tiden inte mindre än sju passagerarfartyg och tolv lastfartyg. 

Bild lånad av Rederi AB Göta Kanal.

Är det inte på M/S Juno man njuter av historisk miljö och fantastiska vyer så är det med någon av hennes efterföljare M/S Wilhelm Tham (1912) och M/S Diana (1931). Alla dessa fartyg är unika och specialbyggda för att passa de små slussarna på Göta kanal. Eftersom de anses ha ett kulturhistoriskt värde är de dessutom K-märkta. Sedan 2001 ingår Rederi AB Göta Kanal i Strömmagruppen som har stor erfarenhet av att just bevara och driva historiska fartyg.

Pressbild, Rederi Göta Kanal AB.

En populär resa än idag

Idag erbjuder Rederi AB Göta Kanal kryssningar som är två till sex dagar långa. Ombord njuter gästerna av utsökt mat med utvalda drycker, klassisk svensk fika och guidade besök på längs färdvägen. Ett bestående värde av resan är även de nya vänskapsband som knyts mellan människor från hela världen.

Heidi RovenFlodkryssningarGöta KanalM/S DianaM/S JunoM/S Wilhelm ThamNyheterRederiaktiebolaget Göta Kanalflodkryssning,göta kanal,göteborg,kanalresa,m/s juno,motala,Rederi AB Göta Kanal,slussar,stockholm,strömma turism & sjöfart,strömmagruppenDen 27 februari i år är det 150 år sedan Rederi AB Göta Kanal grundades under namnet Ångfartygsaktiebolaget Motala Ström. Kryssningssträckan bär på mycket bevarad historia och fartyget M/S Juno är världens äldsta registrerade passagerarbåt med övernattningsmöjlighet. 150-års jubileum för kryssningsklassikern Göta kanal med sina 58 slussar är utgrävd för hand...Kryssningar - nyheter, bra tips och råd