Stena Lines bemötande när vi nästan missade färjan

Stena Scandinavica
Stena Lines maffiga skorstenar syns på långt håll. Foto: Kristofer Scheiderbauer.

Nu finns en film om vår färd mellan Göteborg och Kiel tidigare i sommar med Stena Line! Sommaren var ju ganska kryssningsfattig annars men vi fick i alla fall detta dygn till havs med färjan Stena Scandinavica (klicka på rutan här nedan för att se filmen):

När fel ändå blir rätt

Det var inte alls meningen att vi skulle åka denna sträcka egentligen men den vi hade spanat in oss på, Trelleborg – Rostock, var fullbokad. När vi väl bestämt oss insåg vi att det fanns flera fördelar med Göteborg-Kiel-sträckan som till exempel;

  • att man sover ombord vilket gör att man vilar upp sig medan man färdas,
  • att det inte blir lika stressigt att äta, shoppa och så vidare,
  • att man har boenden för den natten fixad (istället för att vi skulle ha legat
    still en hotellnatt på land när vi kommit över till Tyskland).

Utan barn tycker vissa att man bara ska sätta gasen i botten och köra på. Fast men med barn behövs många pauser och underhållning för att hålla humöret uppe. Vi bestämde oss från början att inte stressa utan att låta det ta tid. På detta sätt göra resan ner till vårt slutmål Österrike till en trevlig del av vårt sommaräventyr.

Kul för barnen

Bra var också att ombord fanns det lekrum, familjeprogram med dans, tävlingar och annat. Vår lillkille Theo var exempelvis med på minidisco och blev då belönad med tatuering och ballong, vilket han tyckte var toppen.

Barn som dansar conga
Förutom minidisco fick barnen gå i detta söta ”congatåg” 🙂

Äldste sonen fick en ny kompis han ville hålla kontakten med i lekrummet – så härligt hur snabba barn är ibland på att få nya vänner!

Maskoten Happy
Stena Lines maskot heter Happy – barnen älskade honom!

Förra sommaren kom ju nya maskoten Happy, en tumlare som gärna låter sig fotas och kramas med barnen. Våra barn tycker fortfarande sådant är kul och vill alltid fram och hälsa!

Maten ombord

På såväl dit- som hemvägen åt vi i det som jag tror räknas som deras café (?!). Kyckling med grönsaker blev det ena vägen för mig, andra vägen tog vi alla köttbullar (billigaste alternativet för 99 kr som är helt okej). Restaurangen hade även köttbullarna i barnportion samt mikro om man behövde värma mat/nappflaska.

Köttbullemiddag på Stena Scandinavica
Med mat i magen hade vi energi att fortsätta att upptäcka fartyget! Foto: Kristofer Scheiderbauer.

På en annan Stena Line-resa har vi ätit på bufférestaurangen Taste, också bra men lite dyrare. Frukosten ombord tycker vi är toppen, allt vi önskade fanns – till och med mjukglass! Vår minsta åt gratis, äldste sonen åt för halva vuxenpriset som är 139 kronor. Det blir billigare med förköp, något vi ska försöka minnas till nästa gång!

Shoppingen på Stena Scandinavica

Jag älskar att gå och botanisera i taxfree-butiker till havs och självklart shoppade vi även på Stena Scandinavica! Det blev bara en flaska bubbel då utbudet inte var så brett, men bra pris på lite dyrare viner hade de verkligen så där blev det desto fler.

Taxfreen hade skyltat Systembolagets priser så att man kunde se prisskillnaden. Foto: Kristofer Scheiderbauer.

Sött försöker jag hålla nere på (till övriga familjens högljudda protester, haha!) så det blev bara något litet inköp på den fronten. Parfym var jag sugen på, men kände att jag hade behövt veta i förväg vad jag var ute efter. Så även om det fanns en hel del så köpte jag inget.

Stena Scandinavica hade brett utbud av krämer och parfymer.

Sista timmen den morgon vi skulle av hade de flera specialprodukter för bara en hundralapp! Handkräm, nagellack, någon doft…ja lite av varje. Så ett tips är att vara lite beredd där på morgonkvisten om man vill fynda. 😉

Service och bemötande

Denna resa var visserligen ett samarbete med Stena Line, men det beröm jag nu ska ge hade inte gått att beställa med bästa vilja. Vi råkade nämligen ut för något högst oförutsett som bevisade att deras kundservice är suverän! Detta var vad som hände:

Samma dag vi skulle ta färjan från Kiel vaknade vi upp i en tysk liten stad cirka 34 mil därifrån. Den tid det skulle ta att köra var väl inom marginalen men i Tyskland kan man aldrig veta, vilket vi borde tänkt på förstås…

Förutom barn, kisspauser och mat, blöjbyten och gud vet allt så fastnade vi plötsligt i kö. Vår tidsmarginal var redan ”uppäten” till frukost (damen vi bodde hos hade bullat upp så mycket gott att vi knappt ville lämna frukostbordet). Så, när vi börjar räkna och kikar på GPS:ens beräknade ankomst inser vi att det inte bara är kris, det är SUPERKRIS! Vi kommer förmodligen missa färjan!!! Så klart började det spöregna också så när det väl släppte lite då och då fick vi ändå ta det lugnt.

Till slut lossnade trafiken och vi kunde gasa på. Foto: Heidi Rovén.

Tumme upp för Stena Lines bemötande

Jag ringde genast Stena Lines kundtjänst och fick prata med Alex som hade helt rätt bemötande. Han kunde ju inte göra något åt kön, men lugnade mig genom att lyssna, tala om vilka alternativ vi hade (kollade platstillgång på andra sträckor, informerade om tider på deras andra färjelinjer, skrev in i deras system att vår bil var sen så att personalen på plats i Kiel skulle kunna se det osv.).

”Jag lovar inte att de väntar in er” meddelade Alex, vilket jag så klart förstod, men han sa också att jag kunde ringa tillbaka och boka om ifall vi såg att vi inte skulle hinna (detta kan man med flexibiljett, så länge dte är cirka två timmar kvar innan fartyget ska gå). Bara det att han hela tiden var tillmötesgående och var beredd att göra vad han kunde för att hjälpa oss var guld värt för oss där vi satt i den stillastående kön med hög adrenalinhalt i blodet. Jag hade verkligen inte lust att – efter cirka sex timmar i bil – missa färjan!

Killarna kollar utsikten. Vi hann! Äntligen ombord. Puh! 🙂

Med 3 minuters marginal hann vi till incheckningen! Vi var en av de allra sista bilarna ombord och kunde dra en lättnadens suck. Nästa gång ska vi ta till rejält med extra tid i planeringen, men med denna händelse kan jag också ge stor tumme upp för det bemötande vi fick av Stena Lines kundservice!

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SeaFun på Sociala medier