Tapani Kauhanen_low
Tapani Kauhanen, foto: Viking Line.

Idag var jag ombord på Viking Lines fartyg Mariella när hon låg i hamn och fick möjlighet att testa deras nya kryssningsapp, den första på Östersjön!

Inledningsvis hälsade Tapani Kauhanen, Marknadsdirektör och VD för Viking Line, välkommen och gick sedan in på anledningen och syftet med den nya appen.

– Vi har mycket att erbjuda ombord på våra fartyg vad gäller upplevelser, men för att kunna välja måste man känna till utbudet och veta vad som finns. Och det är här som appen kommer in, slog Tapani Kauhanen fast.

Från rederiets sida handlar det om att komma närmare kunderna, som alla är olika (familjer, partyfolk, pensionärer…) – alla reser med samma fartyg fast använder det på skilda sätt.

IMG_20150902_130639_1
Mikko Sjöblom, Ixonos, visar hur appen fungerar.

För att ta fram funktionerna i appen, utvecklad av företaget Ixonos, har även personalen tillfrågats. Till exempel välkomnade personalen ombord möjligheten för kunderna att ge feedback. På så sätt kan man förbättra servicen och det omgående, istället för som nu, flera veckor efter kryssningsupplevelsen då kunden kanske svarat på en webbenkät.

Med den nya appen kan man nu, direkt efter att ha ätit på en restaurang ombord, ge tumme upp eller ner samt även ge en kommentar om man vill. Restaurangpersonalen ser det omgående, men de kan inte se vem som har gett kommentaren och de kan inte svara. Däremot kan de glädjas åt positiv respons och försöka åtgärda negativ.

Att hålla kontakten med sina medresenärer ombord blir också smidigt med appen som nyttjar fartygets interna nätverk. Man kan till och med få nya kryssningsvänner genom den sociala chattfunktionen ”Meet & Greet” där man hittar andra passagerare som också registrerat sin profil. Denna del (som man måste vara minst 18 år för att få använda) går att slå på och av som man själv önskar.

Så här går det till rent praktiskt att använd appen:

  1. När man bokat sin resa får man tips om att man kan ladda ner appen.
  2. Väl ombord får man en push-notis om att ansluta till det lokala nätverket.
  3. Genom att skräddarsy sitt eget kryssningsprogram (man klickar på de aktiviteter/underhållning man vill ha som favoriter) påminner appen sedan under kryssningens gång om när och var detta sker. Appen håller även reda på finsk/svensk tid och hur länge till exempelvis taxfree-butiken har öppet så att man inte behöver tänka fel eller hålla reda på det.

vikingline_press_mockup_03

Utöver detta finns en tidtabell där man ser var på rutten fartyget befinner sig, däckskartor så att man lätt hittar baren eller restaurangen dit man vill ta sig med mera. Appen kan inte bara användas i allmänna utrymmen utan även i alla hytter ovanför bildäck.

Strategin är långsiktig och alla funktioner lanseras inte direkt. På sikt kommer nya funktioner att träda i kraft, som att bokningssystemet integreras med appen vilket kommer ge avsevärda fördelar för båda parter.

Först ut där appen fungerar nu är på Cinderella och rutterna från Stockholm till Helsingfors och Åbo.

http://www.seafun.se/wp-content/uploads/2015/09/IMG_20150902_130639_1.jpghttp://www.seafun.se/wp-content/uploads/2015/09/IMG_20150902_130639_1-150x150.jpgHeidi RovenBloggÖstersjönTrenderViking Lineapp,appstore,ixonos,kryssningsapp,meet & greet,mobilapp,östersjön,viking lineIdag var jag ombord på Viking Lines fartyg Mariella när hon låg i hamn och fick möjlighet att testa deras nya kryssningsapp, den första på Östersjön! Inledningsvis hälsade Tapani Kauhanen, Marknadsdirektör och VD för Viking Line, välkommen och gick sedan in på anledningen och syftet med den nya appen. - Vi...Kryssningar - nyheter, bra tips och råd