Jag (Heidi) på däck på Queen Mary 2 med New York i bakgrunden. Atlanten here we come! Foto: K. Scheiderbauer.

En grundregel man ska ha som bloggare, i alla fall om man vill behålla sina läsare, är att inte luras med inläggsnamnet. Vilket jag på snudd kan ha gjort just nu…för vem är jag att avgöra eller slå fast vilket fartyg, bland hundratals, som är det absolut bästa?!

”Bäst” är för övrigt en populär kvällstidningsrubrik – som funkar – men själv börjar jag alltid skruva på mig om jag ombeds skriva på temat, om jag inte med säkerhet förstås verkligen kan säga att jo, jag har testat hela utbudet och ja denna är BÄST. Må det sedan röra spa, hotell, julbord eller kryssningar.

I fallet kryssningsfartyg har jag ett par kvar att beta av dessutom innan jag testat dem alla, och eftersom det kommer nya i snabbare takt än jag hinner kryssa så kommer jag aldrig komma ikapp! Det lär finnas drygt 350 stycken och ska jag uppskatta hur många jag varit på skulle jag säga cirka 40-50 stycken spritt på ett 20-tal rederier. Vissa fartyg har jag kryssat många gånger med och vissa har jag kanske bara varit ombord på och gått en visning samt ätit lunch (men då är de inte heller inräknade i siffran ovan).

Att välja ut vad som är bäst

All denna tid till havs ger i alla fall en hyfsat god bild av ”vad som finns” och hur det kan vara. Jag har kryssat med allt från små yachter som tar 100 personer till världens största kryssningsfartyg som tar 6000 passagerare och fler. Och en hel del däremellan. Och det klart att jag har mina favoriter…eller i alla fall favoritkryssningar.

Men det är ju som när en vinkännare ska svara på frågan ”vilket är det bästa vinet”? Motfrågan blir då naturligtvis; till vilken mat, i vilket sammanhang? Vad är budgeten, sällskapet, kanske till och med tiden på dagen, ja tillfället?

På samma sätt som det var underbart romantiskt att åka SeaDream Yacht Club med min (då blivande, han friade ombord!) man skulle det nog lätt kunna utvecklas till en mardröm om vi hade med barnen nu bland ett klientel som precis som oss då, såg fram emot en lugn skön vuxenkryssning. ”Om blickar kunde mörda…”, ja ni fattar. 😉

Och även om jag med barnen faktiskt slappnar av ju mer kul som händer ombord på ”jättarna” (eftersom jag vet att de då har fullt upp med att skratta, imponeras och vilja leka – dvs ägnar mindre tid åt att bråka med varandra och oss föräldrar) så skulle en parkryssning lätt bli tröttsam med det eviga ropandet och den höga musiken i högtalarna vid poolen på kryssningar som går ”all in” på att hålla högt tempo dagen igenom.

Världens bästa kryssningsfartyg

Men! Ni har ju faktiskt klickat in på det här inlägget av en anledning så jag ska inte låta er läsa klart utan att ha fått er till livs det jag faktiskt utlovade, vilka som är världens bästa kryssningsfartyg. Perspektivet blir mitt personliga, och jag sätter visst förbehåll att man får betänka sammanhang och vad man är ute efter.

Så, här har ni de fartyg som jag skulle klassa som mest intressant just nu och som i alla fall jag själv är mest nyfiken på (vissa har inte ens lanserats än) eller gärna skulle kryssa med igen. Notera att de inte är rangordnade.

(Inlägget uppdateras med flera bilder inom kort)

Celebrity Edge

Designfartyget med stort D som alla heta lifestyle-tidningar världen över skriver om just nu. Celebrity Edge är ett mellanstort fartyg med utrymmen och miljöer som får en att vilja boka in sig på 3 månader på raken. Mest hajpat för det utanpåliggande, rörliga planet ”magic carpet”. Seafun går ombord och upptäcker detta fartyg i maj så missa inte det!

MSC World Class

Snyggaste fartygsformen jag någonsin sett, liknar en strömlinjeformad racerbil med sin smäckra vågliknande design. Har Y-formad bakdel som är tudelad och öppen (som Royal Caribbeans Oasis-fartyg). Denna klass blir klar först 2022, till dess kan vi njuta av MSC Seaside och MSC Seaview (håll utkik, Seafun testar denna klass i maj 2019!).

Carnival Mardi Gras

Släpps 2020 och kommer att ha en berg- och dalbana ombord! Bolt som banan ska heta kommer att passa de flesta då man bestämmer farten själv. Modiga kan dock komma upp i hela 64 km/timme och Seafun ser med skräckblandad förtjusning fram emot lanseringen!

Costa Smeralda

Ny gigant på de sju haven som gör sin jungfrufärd i slutet av 2019. Ombord får över 6000 passagerare plats som kan njuta med gott samvete eftersom fartyget drivs med det miljövänligare bränslet LNG. AidaNova (december 2018) drivs också på detta miljövänliga bränsle. Vi här i norr vet ju dock att ”vi” var först med LNG-fartyget Viking Grace… 😉

Norwegian Bliss

…eller Escape…eller Bliss…det är svårt att välja numera bland Norwegian Cruise Lines alla nya fartyg där de ena är bättre än det andra! Visserligen känns det som att de gått mot mindre pooler (och istället lagt till race track med go kart samt laserbana) men vattenrutschkanorna är häftiga och när det gäller mat och restauranger ligger de i topp (i denna storleksklass/prisklass)!

Queen Mary 2

Det enda riktiga transatlantiska fartyget som också är byggt för detta. Här om någonstans kan man tänka sig in i hur det måste varit förr. Nyrenoverat och klassigt med en brittisk atmosfär och skön elegans. Queen Mary 2 är ett måste på varje globetrotters bucket list. Seafun gjorde den transatlantiska resan sommaren 2014.

Quantum of the Seas

Efter att fartyget kom har det nästan inte skrivits alls om denna klass, i alla fall inte här i Sverige. Vi var ombord då Quantum of the Seas lanserades och tyckte det var en väldigt spännande och fin fartygsklass (även om vi är löjligt förtjusta i Oasis, Allure och Symphony of the seas också – Harmony of the Seas är det enda fartyget i denna klass vi inte kryssat med). Men på Quantum; North star  och RipCord Sky Diving – vi vill uppleva er igen!

Flying Clipper

Nya segelfartyget som blir det fjärde i svenskägda flottan Star Clippers. Fem master och byggd som en replika av fartyget France II (1911). Lanseringen har skjutits upp ett par gånger men hon är sjösatt och redan världens största segelfartyg.

(Bild kommer)

Regal Princess

Jag har varit ombord på Regal Princess men även kryssat med systern Royal Princess. Det finns mycket gott att säga, exempelvis att Princess Cruises är grymma på att skapa lyxiga spa- och poolmiljöer med cabanas och privat avskildhet. The Sanctuary är ett slutet ”pleasuredome” som inte liknar något annat – det kostar men är också riktigt fint. Och! I sommar kan du kryssa med Regal Princess från Helsingfors och gå av i Stockholm, ett riktigt smidigt alternativ för den som vill slippa flyga (för självklart kryssar alla cruisoholics även till avgångshamnen Helsingfors…). 🙂

Två till i ultralyxsegmentet

Två fartyg till som borde upp på denna lista är Hapag Lloyds Europa 2 samt Seabourn Ovation. Jag har varit ombord och kikat på båda men inte hunnit skriva om den sistnämnda ännu – men det kommer, och då fyller jag på om dem här…

http://www.seafun.se/wp-content/uploads/2019/03/world-class_4-994x544.pnghttp://www.seafun.se/wp-content/uploads/2019/03/world-class_4-150x150.pngHeidi RovenAidaNovaBloggCarnival Mardi GrasCelebrity EdgeCosta SmeraldaFlying ClipperMSC World ClassNorwegian BlissNorwegian EscapeQuantum of the SeasQueen Mary 2Regal Princesscarnival Mardi gras,celebrity edge,costa smeralda,flying clipper,kryssa,kryssning,kryssningar,kryssningsfartyg,msc world class,norwegian bliss,quantum of the seas,queen mary 2,regal princess,världens bästa kryssningsfartygEn grundregel man ska ha som bloggare, i alla fall om man vill behålla sina läsare, är att inte luras med inläggsnamnet. Vilket jag på snudd kan ha gjort just nu…för vem är jag att avgöra eller slå fast vilket fartyg, bland hundratals, som är det absolut bästa?! ”Bäst” är...Kryssningar - nyheter, bra tips och råd