regent-seven-seas-voyager-service1

Vår sista dag ombord på Seven Seas Voyager försökte jag summera alla intryck. Det var inte lätt. Jag hade höga förväntningar, hade hört mycket gott om rederiet innan, och vi har bara varit ombord ett par få dagar. Inte som den amerikanska damen jag mötte ombord som känner all personal och var inne på sin 55:e kryssningsdag!

Om en “vanlig” kryssning kostar runt 7000 kronor per vecka (plus/minus några tusenlappar beroende på hav, månad, efterfrågan etc.) och Regent Seven Seas Cruises (RSSC) kostar från cirka 48 000 kronor per vecka (i runda slängar, det kan kosta många tusen till också) så frågar man sig säkert var skillnaden ligger.

Först så kan vi slå fast att mindre rederier alltid kostar mer att kryssa med. Jättefartygen har fler passagerare att slå ut kostnaderna på, men säkert är det också ett sätt att välja ut sitt klientel; med en dyrare kryssningsbiljett sållas vissa gäster bort…

Väl ombord är mycket sig likt. Jamen, det här får jag ju på ”de stora” också har jag tänkt flera gånger. Hos RSSC ingår dock mycket mer. Inte bara dryck (utom de dyraste sorterna och vinerna), utflykter (utom de längsta, mest exklusiva), ja till och med flyg och transfer. Vissa av de finaste sviterna har också internetminutrar att tillgå och kan få flyga business class.

En del var riktigt trevliga!
En del var riktigt trevliga!

Det är bekvämt och smidigt att inte behöva tänka. Att slippa isvattnet som smakar klor och kunna be om mineralvatten på flaska. Att slippa det svaga bryggkaffet och kunna be om en dubbel espresso till frukost. Att bara kunna hugga en flaska vatten när man går av för en dag iland; rederiet ställer upp både vatten och paraplyer åt sina gäster att ta med iland. Kvällstid och vid poolen är det bara att be om en svalkande drink eller vin till maten. Allt detta ingår.

Ska man vara krass kan man ju räkna på det här; man varken dricker eller gör utflykter för mellanskillnaden. Och vill man ha ett brett utbud och många aktiviteter är det här inte rätt rederi att boka, även om jag tycker Seven Seas Voyager har fler specialrestauranger (4) än många av sina gelikar.

Om man däremot uppskattar att allt ingår, att det alltid finns lediga solstolar kring poolen, att det är lugnt och skönt och att man slipper lyssna på utrop på fem språk i tid och otid, att specialrestaurangerna inte kostar extra och att stämningen är mer personlig och att man lättare får kontakt med andra gäster – om man vill – ja då ska man definitivt överväga Regent Seven Seas Cruises.

Jag hade förväntat mig lite mer av maten. Vi har ätit väldigt bra och det bästa finns att få varje dag. Älskar man hummer, skaldjur, gåslever och en blodig biff kan man här frossa i det tills man tröttnar! Dessutom skölja ned det med champagne om man så vill. Men på våra fyra dagar har vi bett att få byta ut rätterna lite för många gånger (på grund av att det inte varit rätt tillagat eller att vi helt enkelt inte gillat det). Jag har dessutom hört av andra gäster som varit stammisar att ”den och den restaurangen blivit sämre” och att de också råkat ut för kallt, rått kött i grillrestaurangen eller andra fadäser.

Drinkar fick man hämta själv.
Drinkar fick man hämta själv.

Kiwi som smakat lök för att en stressad kock har struntat i att skölja kniv eller skärbräda, ananas som smakat rengöringsmedel och drinkar som varit toksöta trots att man bett om något syrligt utan tillsatt socker är visserligen lyxproblem men känns ändå onödigt.

När det gäller servicen på Regent går skalan från helt underbar personal som visar omtanke och uppmärksamhet i varje detalj till lite för många som inte verkar förstå eller är uppmärksamma, som frågar hur man vill ha det men sedan ändå ignorerar svaret. Och då pratar vi inte om svåra eller krångliga önskemål. Jag hade nog trott att man på ett rederi som RSSC, som jag hört så gott om, att de skulle handplockat personal på ett annat sätt. Valt ut bara de allra bästa. Men alla rederier har samma ”stjärnor” som här, och alla har de här lite opersonliga, ouppmärksamma personerna som inte har en naturlig talang för service.

I broschyren står det ”You can really have it all. Every wish, every whim, every want…”. Ingen har visserligen nekat mig något, jag har å andra sidan inte utmanat dem heller… (jo förresten, vi bad om hjälp att ordna med transfer till flygplatsen när vi skulle av men fick det faktiskt inte utan blev hänvisade att ta en taxi på egen hand vilket var lättare sagt än gjort…någon taxistolpe fanns inte och ingen dök upp heller vilket blev lite svettigt när klockan tickade närmare vår flygavgång…till slut fick vi ta hjälp av några franska säkerhetsvakter i hamnen som hjälpte oss…man tycker ju att personalen ombord kunde ha hjälpt till att förbeställa en taxi om de nu skryter om sin service). Och när jag slappat i en solstol vid poolen kom aldrig någon fram och frågade om jag ville beställa något att dricka, jag fick alltid lämna min solstol och gå bort till poolbaren om jag ville ha något.

Det var gott om lediga solstolar kring poolen.
Det var gott om lediga solstolar kring poolen.

Nu låter det kanske som om vi är missnöjda. Inte alls. Det här är kryssningslyx på mycket hög nivå! Och hade inte flera andra sällskap som varit flergångskryssare med Regent bekräftat min känsla (utan att jag först sagt något om våra egna intryck) att servicen, stilen och matkvalitén sjunkit på sistone hade jag inte vågat dra dessa slutsatser på våra få dagar ombord. Men å andra sidan, var och en är olika och vi har alla olika referensramar. Någon annan gäst lägger säkert inte alls märke till samma saker som jag…

När det gäller klädsel och stil kvälltid har det varit väldigt avslappat. Jag har inget emot att klä upp mig men under vår kryssning har klädkoden varje dag varit informell, elegant casual. Inget behov av långklänning och smoking alltså – och det har faktiskt varit ganska skönt! De har det på längre kryssningar har jag läst, men då kanske bara två kvällar på en tvåveckors kryss.

Mina favoritsaker med rederiet:

  • Den stora, lyxiga sviten. Stort badrum, walk-in-closet, härligt möblerad och fin på alla sätt. Att man dessutom möts av en vacker blomsterbukett, champagne och färsk frukt första dagen känns extra lyxigt!
  • Råvarorna, menyerna. Vi har ätit wagyu, jätteräkor, hummer, gåslever och oxfilé varje dag! Den som vill frossa i lyxmat har verkligen tillfälle här.
  • Det smidiga med att allt ingår, från utflykter till dryck och dricks. Man behöver inte tänka, det är bara att njuta och ta för sig.
Heidi RovenBloggLyxkryssningMat och dryckRegent Seven Seas CruisesSeven Seas Voyagergåslever,hummer,lyx,lyxkryss,lyxkryssning,lyxrederi,regent seven seas cruises,rssc,service,servicenivå,seven seas voyagerVår sista dag ombord på Seven Seas Voyager försökte jag summera alla intryck. Det var inte lätt. Jag hade höga förväntningar, hade hört mycket gott om rederiet innan, och vi har bara varit ombord ett par få dagar. Inte som den amerikanska damen jag mötte ombord som känner all personal och...Kryssningar - nyheter, bra tips och råd