Dela detta

Princess Anastasia med skrov designat av Riccardo Guasco. Foto: Heidi Rovén.

I tisdags var jag på pressmöte ombord på Princess Anastasia som låg inne i Frihamnen i Stockholm. Anledningen var att det ryska rederiet, St Peter Line, nyligen gått ihop med det italienska färjerederiet Moby och nu bildat Moby SPL. Mötet signalerade också en nystart för Princess Anastasia som tagits ur trafik i ett par månader för att fräschas upp, både vad gäller inredningen och det maskinella, samt få ett nytt koncept.

Ny skrovdesign av konstnären Guasco

Prinsessan Anastasia? Foto: Heidi Rovén.

Det första jag la märke till vid ombordstigningen var att skrovet var ommålat. Borta var det helvita skrovet med texten St Peter Line som enda utsmyckning; nu har fartygets båda sidor målats i glada starka färger av den erkände italienska konstnären Riccardo Guasco som haft stora uppdrag för företag som bland annat Lavazza och Fiat. Ena sidan har ryskt tema, den andra italienskt. Allt för att tydliggöra det rysk-italienska samarbetet.

Väl ombord möttes jag av denna vackert klädda kvinna i prinsesslik klänning och solfjäder samt maskeradmask. Är du Princess Anastasia? frågade jag, men hon bara skrattade. Kanske skulle hon påminna om utstyrslarna vid karnevalen i Venedig…vad vet jag.

Tyst stund, samt kulturella band

Presskonferensen hölls i showbaren ombord. När alla hade fått bubbel, snittar och slagit sig ner hälsades vi först välkomna av Sergey Kotenev, VD för Moby SPL. Han ville också att vi skulle ställa oss upp i gemensam tystnad för de som drabbats under attentatet i St Petersburg dagen innan. Jag hade även klätt mig i svart för att visa min respekt.

Vi fick veta att med det nya schemat skulle Princess Anastasia göra återkommande stopp i Stockholm varje vecka nu framöver.

Det finns ett stort intresse från rysk sida att besöka Stockholm och de andra stoppen runt Östersjön (Helsingfors och Tallinn) men intresse finns även i Tyskland, Finland och Asien som hör till deras största marknader.

Den stora fördelen med att kryssa med Moby SPL till St. Petersburg är att man inte behöver skaffa visum, utan kan stanna upp till 72 timmar på plats och röra sig fritt på egen hand.

Vitaliy Frolov, representant från ryska handelskammaren, pratade också om hur detta kunde knyta och förstärka de kulturella banden mellan folken.

Ett stycke flytande Italien

Befälhavare på Princess Anastasia är Fabio Foglia från Italien. ”Det är som att vara chef över ett stycke flytande Italien” uttryckte han och pratade också om italiensk standard och rysk gästfrihet. Styrelseordförande Alessandro Onorato från italienska Moby, pratade dels om familjens långa sjömansskap men också om samarbetet med ryska St Peter Line som början på ett stort äventyr.

Från vänster: Allessandro Onorato (styrelseordförande Moby SPL), Sergey Kotenev (Direktör Moby SPL), Vitaliy Frolov (representant för Ryska handelskammaren) mottog en tavla vid pressmötet i Stockholm. Foto: Heidi Rovén.

På frågan hur de hittade varandra blev dock de båda herrarna Kotenev och Onorato hemlighetsfulla! Sergey Kotenev pratade om att det var ödet och Alessandro Onorato log lite och sa att det var som ett skämt; ”det var en tysk, en italienare och en ryss som gick i en bar…”. Vi fick också en vag antydning att mer var i görningen. Juni nämndes och vi kommer hålla ögon och öron öppna för vad som avsågs. Seafun gissar på att man kommer att utöka med ytterligare ett fartyg eftersom biljetterna för 2017 redan var näst intill slutsålda. Vi får se om vi har rätt!

Visumfritt med en ”grand old lady”

Avslutningsvis serverades en italienskt inspirerad buffé i Restaurang New York (ett något udda namn kan tyckas med tanke på att vi upprepade gånger fått veta att temat ombord nu var italienskt!). Vid en efterföljande kort rundvisning hann jag även se lite miljö, barer, poolområde och gym. Någon hytt fick vi tyvärr inte se.

När St. Peter Line introducerades på den svenska marknaden 2011 var jag också ombord, jag kryssade även med Princess Anastasia då. Fartyget må ha uppdaterats men är fortfarande av det enklare slaget. Som nykläckt ungdom tillhörde hon Viking Line och hette då Olympia, och även om det är ofint att tala om en dams ålder, går det inte att sticka under stol med att hennes 31 år märks när man är ombord…

På egen hand i St. Petersburg

Jag tror knappast detta är kryssningen man väljer för fartygets utbud, miljö eller gastronomi. Det italienska konceptet måste också förstärkas avsevärt om det ens ska vara märkbart för gemene man. Här följer ett par bilder på miljöerna ombord…

Med det sagt är det ändå ett intressant alternativ för den som vill kunna se och upptäcka staden St. Petersburg, Rysslands näst största stad med drygt 5 miljoner invånare. Med Moby SPL:s ”nya” prinsessa slipper passageraren krångliga visumansökningar och kan se sig om på egen hand i upp till tre dagar på plats (72 timmar). Man kan också stanna 34 timmar och då ha fartyget som hotell under sitt besök.

Vi kommer att följa utvecklingen för Moby SPL med spänning. Berätta gärna för oss om du själv kanske redan varit i St. Petersburg eller är sugen på att åka dit?