Hej allihopa, hur har ni haft det? Vår kryssningsvecka ombord på MSC Seaview är nu över och vi är hemma igen efter en maffig heldag i Barcelona som avslutning! I detta inlägg tänkte jag ge lite överblick och allmän känsla av fartyget MSC Seaview, innan jag går in djupare på de olika delarna ombord.

MSC Seaview hör till den nyaste fartygsklassen i rederiets flotta; Seaside-klassen. Hittills finns två fartyg av denna typ, MSC Seaside och MSC Seaview. Här pratar vi om 153 516 i bruttotonnage, en längd på 323 meter och en maxkapaciteten på 5249 passagerare.

Skick och underhåll

MSC Seaview lanserades förra året inför sommaren (juni 2018), och är alltså yngre än sin syster MSC Seaside. Även om fartyget i princip är helt nytt och det mesta var toppfräscht såg vi några små skavanker här och där. Solbäddarna vid stora poolen var lite solkiga och vissa saker var redan sönder som exempelvis en spegelvägg i en hiss och en knappkontroll till en av hissarna; båda sönderkrossade.

Fartyg slits uppenbart snabbt men nästan varje dag såg vi personal som lackade, målade, tvättade balkongerna och så vidare – så de jobbade verkligen på för att se till att allt var i gott skick.

Som alltid är det en process att skaffa sig en uppfattning om hur allt hänger ihop på ett nytt fartyg, inte minst när det är så här stort. Man vill snabbt få ett grepp om vilka däck som är de viktigaste och var man går av och på vid hamnstoppen. Observera dock att det sällan är samma varje dag…

Få grepp om däcken

Däcken under 5 är inte tillgängliga för kryssningsgästerna (däck 4 endast när vi skulle ta tender in till hamnen i Cannes). Hytterna ligger på däck 9-15. Alltså är det egentligen ”bara” däck 5-8 och 16-20 som man behöver hålla reda på. Har man svårt att komma ihåg vart man ska finns det kartor. Dels i en fysisk vikvariant som får plats i fickan (hämtas vid receptionen), dels vid hissarna på varje däck.

Det finns även interaktiva skärmar som kan hjälpa till med att visa vägen dit man ska. På dessa kan man exempelvis skriva in sitt hyttnummer och få en beskrivning på hur man bäst tar sig dit. Ibland måste man gå upp eller ner ett däck, ta sig till rätt ände och sedan upp/ner till platsen man vill nå (jepp, lite knepigt men inte ovanligt faktiskt). Skärmarna kan även användas till att se vad som händer ombord och för att boka kvällens show med mera.

När det gäller mat och dryck är det däck 5, 6, 7, 8 och 16, 18 och 19 som gäller. Intressant nog finns inte däck 17, anledningen är att det är ett oturstal i Italien precis som nummer 13 är i Sverige!

Vad finns var?

Butikerna ligger utspridda och finns på däck 5-8. Spa och gym ligger som ju också är en form av shopping ligger på däck 8. MSC Sports Arena, bollplanen, ligger på däck 20.

Familjer kommer definitivt hänga mest på däck 18 där alla barnklubbar finns och på däck 7 där alla olika slags spel, bio och bowling finns samlade, nästan längst bak i aktern.

Utomhuspoolen ligger på däck 16, inomhuspoolen på däck 18. I aktern på däck 7 finns också en pool som kallas Sunset beach pool.

Highlights och ”missa inte”

Sedan kommer ju viktiga behov och tillfällen som när man bara MÅSTE ha glass! Ombord finns det tre barer där de säljer det italienska glassmärket Venchi. Vid Sunset beach (aktern, däck 7), i chokladbaren (däck 6) och i Panorama bar (däck 16 vid Panorama pool). Vi var frekventa gäster på alla tre ställen! 😉

Andra highlights ombord man inte får missa är Zip line (däck 19) som man når via trappan för en av vattenrutschbanorna i Aquaventurepark och Bridge of sighs längst bak i aktern på däck 16. Mer om allt detta längre fram!

http://www.seafun.se/wp-content/uploads/2019/05/20190523_121401_1.jpghttp://www.seafun.se/wp-content/uploads/2019/05/20190523_121401_1-150x150.jpgHeidi RovenBloggMSC CruisesMSC Seaviewfartygsdäck,kryssningsfartyg,msc cruises,msc seaviewHej allihopa, hur har ni haft det? Vår kryssningsvecka ombord på MSC Seaview är nu över och vi är hemma igen efter en maffig heldag i Barcelona som avslutning! I detta inlägg tänkte jag ge lite överblick och allmän känsla av fartyget MSC Seaview, innan jag går in djupare på...Kryssningar - nyheter, bra tips och råd